Een statische dynamische website

Klassieke benamingen voor een type website zijn statisch en dynamisch. Het verschil is vrij simpel uitgelegd: op een dynamische website wijzigt de inhoud met enige regelmaat en een statische website wijzigt de inhoud (eigenlijk) nooit. Toch lijkt een nieuwe vorm zijn intrede te hebben gedaan: de statische dynamische website.

Bij het ontwikkelen van een website kijkt J&T Website naar het doel van de klant en bepaald daardoor met de klant of de website statisch of dynamisch wordt. Laten we eerst wat dieper op het verschil ingaan tussen een statische en dynamische website.

Een statische website was de standaard in een periode dat HTML en internet net nieuw was. Het uploaden en bewerken van een website duurde enorm lang en was kostbaar omdat per minuut (of seconde) werd afgerekend. Hiervoor werden vaak programma’s gebruikt zoals Frontpage en Dreamweaver zodat de website offline kon worden gebouwd en alleen maar hoefde worden geüpload. Het is daarom voor te stellen dat de eigenaar van een website al enorm blij was wanneer hij niet iedere dag wijzigingen hoefde aan te brengen aan de website!

Met de opkomst van kabelinternet, ADSL, etc. viel een belangrijk aspect weg: kosten om online te gaan. Nu lag de wereld aan de voeten van de webdesigner want nu kon de website online worden bijgewerkt. Websites worden tegenwoordig standaard geïnstalleerd en vervolgens online aangepast, het liefst dagelijks of vaker! De geboorte van de dynamische website was een feit.

Een dynamische website ververst de inhoud dusdanig regelmatig dat bezoekers zeer geïnteresseerd blijven zijn om deze website opnieuw en opnieuw te bezoeken. Denk hierbij aan updates van software, downloads zoals afbeeldingen, video’s en ook nieuwsberichten. Hoe vaker de klant de website update, hoe aantrekkelijker het voor de bezoeker wordt om regelmatig te komen kijken of nieuwe inhoud geplaatst is die door de bezoeker als interessant wordt aangemerkt. Zover een dynamische website.

Een nieuwe variant van een dynamische website is sinds een aantal jaren ook in opkomst: de statische dynamische website. Alle informatie is statisch, op een klein stukje na. Vaak is dit een pagina met nieuwsberichten die – zeer onregelmatig overigens – wordt bijgewerkt. Is hier sprake van een statische website? Niet echt, want de informatie wijzigt wel degelijk. Is hier dan sprake van een dynamische website? Eigenlijk ook niet echt aangezien de content niet dusdanig vaak wijzigt dat je bezoekers echt aantrekt hiermee. Een mooie hybride vorm dus: een statische dynamische website.

Waar de klant behoefte aan heeft verschild en is afhankelijk van het doel van de website. Statisch is nog steeds gebruikelijk voor informatieve websites, daar waar “verkopende” websites behoefte aan publiciteit hebben en graag continue in beeld willen blijven bij de bezoekers.

Heeft u de afgelopen drie tot vijf jaren niets meer aan uw website vernieuwd? Grote kans dat u uit beeld bent bij uw doelgroep en u hierdoor potentiële kopers misloopt. Het is van belang om regelmatig te kijken of de uitstraling van de website nog past bij de nieuwste technieken en om de teksten op de website aan een revisie te onderwerpen. Oude, onjuiste of onbereikbare informatie jagen bezoekers weg.